Právní předpisy pro praxi zřizovatelů školských příspěvkových organizací

Cílem webináře je zasadit dosavadní znalosti a dovednosti účastníků a vedoucích úředníků v oblasti zřizování škol a školských zařízení do souvislostí s platnou legislativou a příklady dobré praxe a současně upevnit jejich postoje k dodržování právního rámce vztahů zřizovatel – příspěvková organizace.

Akreditace MV ČR: AK/PV-313/2020 a AK/VE-212/2020.


Toto školení je akreditováno Ministerstvem vnitra ČR a pro úředníky dle zákona č. 312/2002 Sb. je cena osvobozena od DPH. Cena bez DPH je tak pro úředníky cenou konečnou.

Informace o školení

Detail popis kurzu

Komu je webinář určen: 

  • úředníkům a vedoucím úředníkům, kteří připravují podklady pro rozhodnutí orgánů územně samosprávných celků v oblasti veřejné správy ve školství a výkonu zřizovatelských kompetencí.

Struktura webináře:

  • Zákony o územně samosprávných celcích

Tato část provede účastníky základními právními předpisy (zákonem o obcích, krajích a hlavním městě Praze), ve kterých mohou účastníci kurzu najít mezi činnostmi spadajícími do samosprávné působnosti vymezení účelu, pro který zřizují školy a školská zařízení a zmiňují ve zřizovací listině školské příspěvkové organizace. Rozdělení zřizovatelských kompetencí mezi orgány ÚSC, zmíní pravomoci, které má starosta, rada a zastupitelstvo, uvedou příklady z praxe, které ukáží na dodržování daného právního předpisu i jeho možné porušení. 

  • Dvěstěpadesátka z pohledu zřizovatele školských příspěvkových organizací

Konkretizuje proces tvorby a změn zřizovací listiny podle ustanovení § 27 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů. Na základě veřejně dostupných zřizovacích listin ze sbírek listin uložených v obchodním rejstříku budou rozebrány příklady dobré praxe, které budou moci účastníci využít ve své praxi.

Rozebrány budou možnosti, jak mohou školy/školská zařízení nakládat s majetkem zřizovatele. Zopakují se alternativy pořizování majetku do vlastnictví příspěvkové organizace. Účastníkům bude připomenuta provázanost svěření nemovitého majetku a zápisu do katastru nemovitostí a povinnost zveřejňovat majetkové změny ve Věstníku ČR.

V samostatné kapitole tohoto předmětu bude probrán proces schvalování rozpočtu školy/školského zařízení a schvalování účetní závěrky sestavené k rozhodnému dni.

  • Zákon o finanční kontrole a prováděcí vyhláška

Tato část propojí zákon č. 250/2000 Sb., zákony o územně samosprávných celcích se zákonem o finanční kontrole a zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších právních předpisů.

Provede účastníky základními pojmy spojenými s finanční kontrolou. Připomene rozdělení finanční kontroly mj. na kontrolní činnost prováděnou kontrolními orgány obce/kraje/hlavního města Prahy a vnitřní kontrolní systém školy/školského zařízení. Upozorní na možné cíle finanční kontroly. Probere organizaci a personální zajištění kontrolní činnosti. Bud se zabývat interním auditem, jeho třemi druhy: finančním, auditem systému a auditem výkonu. Zmíní možné kontrolní postupy. Podotkne dokumenty spojené s finanční kontrolní činností.

  • Školský zákon

Poslední předmět prostřednictvím vybraných paragrafů vymezí další vztahy mezi zřizovatelem a školou/školským zařízením. Připomene problematiku právního postavení škol a školských zařízení. Vyzve účastníky k zamyšlení, proč zřizovatelé nevyužívají patnáct let platící možnost zřízené školy hodnotit. Upozorní na roli orgánu sociálně-právní ochrany dětí v oblasti vzdělávání dětí, žáků, studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Prodiskutuje schvalování výjimek z nejnižšího a nejvyššího počtu dětí/žáků/studentů. Připomene kompetence zřizovatele v rámci organizace škol a školských zařízení. Probere úkoly zřizovatele v roli účastníka řízení ve věcech rejstříku škol a školských zařízení a v oblasti financování škol a školských zařízení ze státního rozpočtu. Samostatná pozornost bude věnována ustanovení § 166 školského zákona – jmenování a odvolávání ředitele školy/školského zařízení a § 167 a 168, které se týkají činnosti školských rad. Oblast Působnost územně samosprávných celků ve školství završí projednávanou problematiku.


Jak funguje online školení a co budete potřebovat

Školení je realizováno přes internetový prohlížeč. Den před konáním školení obdržíte email, ve kterém je uveden odkaz pro účast na online školení, a současně obdržíte studijní materiály. V den konání kurzu stačí kliknout na daný odkaz. V případě jakýchkoliv technických problémů během školení nás můžete kdykoli telefonicky kontaktovat. Školení probíhá prostřednictvím aplikace Microsoft Teams.

Výuka probíhá v živém přenosu a samozřejmě můžete lektorovi pokládat dotazy.