Zákon o svobodném přístupu k informacím v nových souvislostech

Novelizace Infozákona a nejnovější judikatura

Významné změny Infozákona platné od 1. ledna 2023 – jak se mění praktické postupy vyřízení žádostí?

Aktuální „velká“ novelizace (z. č. 241/2022 Sb.) mění postupy vyřizování žádostí o informace v nejčastějších případech. Povinný subjekt často tápe, zda informace složitě vyhledat, nově vytvořit, zda je zpoplatnit, paušálně odmítnout. Odpovědí je nové ustanovení § 11b. Revolučně se mění poskytnutí informací o platech a odměnách – nový § 8c. Konečně se zavádí výslovná ochrana před kverulačními žádostmi – nový § 11a. Usnadňuje se anonymizace jednoduchých dokumentů, upřesňuje se otázka tzv. „dotčených osob“, ale také se zvyšuje koncentrace řízení – nadřízený orgán může chtít doložit hned všechny myslitelné důvody k odmítnutí žádosti.

Využijte metodickou interpretaci nových převratných ustanovení a praktická doporučení od jednoho z předních odborníků, spoluautora novelizace, vyhněte se zbytečným problémům.

Úspěšné vyřízení žádosti o informace představuje sérii nelehkých rozhodnutí. Představíme celý postup v jednotlivých krocích: Kdo se podle žádosti o informace stane „podstatně dotčenou osobou“? Co když požadovaná informace „neexistuje“? Musíme ji vytvořit, rešeršovat? Jak poskytovat informace o platech a odměnách podle nové úpravy? A zrušila novela „platový test“ Ústavního soudu? Jak se promítne nařízení GDPR, jak interpretace Nejvyššího správního soudu? Jak krok po kroku řešit zneužití práva (kverulaci) podle nového paragrafu? Které právní a odborné posudky a analýzy mohou a nemohou být pod autorskou ochranou? A jak nově na výroční zprávy?


Odpovíme na tyto otázky, zdůrazníme novinky poslední novelizace, jejíž část platí od 1. září 2022, část od 1. 1. 2023 a část ještě o rok později. Probereme také celou hmotněprávní ochranu informací, jako osobní údaje, obchodní tajemství, přípravné informace i autorské právo, včetně novinek (ochrana kritické infrastruktury či rovnosti v soudním nebo správním řízení).

Akreditace MV ČR: AK/PV-384/2021 a AK/VE-209/2021.


Toto školení je akreditováno Ministerstvem vnitra ČR a pro úředníky dle zákona č. 312/2002 Sb. je cena osvobozena od DPH. Cena bez DPH je tak pro úředníky cenou konečnou.

Informace o školení

Detail popis kurzu

Komu je webinář určen: 

  • pracovníkům orgánů veřejné správy (obce, kraje i ústřední orgány),
  • pracovníkům dalších veřejných institucí, jako jsou příspěvkové organizace, školy, nemocnice, technické služby, Obecní policie, Policie ČR, inspekční orgány, obchodní společnosti zřízené státem, kraji, městy a obcemi.

Struktura webináře:

Právo na informace a jeho ústavní základy

  • Přínos a obsah práva na informace, druhy informační povinnosti.

Praktické postupy při vyřízení žádosti o informace

  • Postupné fáze vyřízení žádosti, její náležitosti, výzvy k upřesnění.
  • Nově vytvářená a neexistující informace (novelizace!).
  • Asymetrické řízení a dotčené osoby (novelizace!).
  • Zjednodušená anonymizace (novelizace!).
  • Odmítnutí žádosti, zneužití zákona (novelizace!), obstrukce.
  • Další procesní postupy - stížnosti, informační příkaz, přezkum, koncentrace (novelizace!).
  • Pojmy, důležité prvky, definice.
  • Úhrada nákladů (Nález III. ÚS 3339/20 z července 2021).

Hmotněprávní ochrana informací - specifické situace včetně nejnovější judikatury

  • Osobní údaje a soukromí, informace o platech (interpretační rozsudek NSS z května 2020).
  • Obchodní tajemství, ochrana podniků v hospodářské soutěži (novelizace!).
  • Informace přípravné a vnitřní, k rovnosti v řízení (novelizace!), z výsledků kontrol, od třetích osob.
  • Autorské právo (posudky, analýzy, audity – nález Ústavního soudu, rozsudek MS Praha – zásah do autorského práva), právo pořizovatele databáze (novelizace!).
  • Další omezení práva na informace, princip selekce, privilegovaný přístup (rozsudek NSS k právu zastupitele na informace).

Podle času případně formáty informací, otevřená data.


Jak funguje online školení a co budete potřebovat

Školení je realizováno přes internetový prohlížeč. Den před konáním školení obdržíte email, ve kterém je uveden odkaz pro účast na online školení, a současně obdržíte studijní materiály. V den konání kurzu stačí kliknout na daný odkaz. V případě jakýchkoliv technických problémů během školení nás můžete kdykoli telefonicky kontaktovat. Školení probíhá prostřednictvím aplikace Microsoft Teams.

Výuka probíhá v živém přenosu a samozřejmě můžete lektorovi pokládat dotazy.